مقاله فشن

راهنمای خرید کفش مناسب

 خرید یک کفش شاید کار راحت و آسانی تصور شود. لابد با خودتان می‌گویید به مرکز خرید می‌روید و از بین مدل های مختلف کفش در رنگ و نقش و مدل‌های مختلف هر یک را که بیشتر دوست داشتید و به دلتان نشست، برمی‌دارید و هزینه اش را پرداخت می کنید. ولی مسئله به همین راحتی هم نیست. برای تهیه یک جفت کفش خوب باید به نکات دیگری هم دقت کرد. کفش‌ها بیشتر از بقیه لباس ها و پوشش ها در راحتی، نشاط و سلامت شما تاثیر دارند. پس خیلی مهم است که کمی ‌بیشتر زمان صرف کنید و این کار را شوخی نگیرید.

ده نکته برای تهیه کفش

سایز پاهایتان را بخاطر داشته باشید : قبل از تهیه کفش با دقت به پاهای خود نگاه کنید. به حالت و شکل پا، پهنای پنجه، قوس کف پا و برجستگی پاهایتان توجه کنید. زمان خرید، کفشی را بخرید که متناسب شکل و حالت پاهایتان باشد و بیشترین همخوانی و نزدیکی را با پایتان دارد.

برای پای بزرگ تر کفش بخرید : در برخی اشخاص سایز هر دو پا تماما یک اندازه نمی باشد و امکان دارد یکی از پاها بزرگتر از آن یکی باشد. برای پای بزرگتر کفش بخرید و چنانچه نیاز بود برای پای کوچکتر از کفی استفاده کنید.

هنگام صبح به خرید نروید : عصر و ساعات پایانی روز مناسب ترین وقت برای  تهیه کفش است. سایز پاها در طول روز عوض می‌شود. سایز پاها در پایان روز و پس از چند ساعت پیاده روی و سرپا ایستادن، اندازه بزرگتری نسبت به ساعات نخستین روز دارد.

کفش تنگ نخرید : کفشی تهیه کنید که از همان آغاز سایز پایتان باشد و  در آن حس خوشایندی داشته باشید. به این امید که کفش بعدها جا باز می‌کند، کفش کیپ و تنگ نخرید.

انتخاب کفش مردانه

ابتدا کفش را به پا کنید، سپس بخرید : امکان دارد اندازه پاها عوض شود. هر بار خودتان به خرید بروید. کفش را در مغازه به پا کنید و امتحان کنید و تنها به این علت که کفشی هم سایز کفش پیشین شماست، آن را نخرید.

زمان خرید حتما جوراب به پا کنید : چنانچه زمان خرید کفش جوراب  نپوشید، امکان دارد با استفاده از جوراب کفش برایتان تنگ باشد. پس از انتخاب کفش دلخواه و متناسب پاهایتان، هر دو لنگه کفش را به پا کنید و چند قدم گام بردارید.

به پنجه کفش توجه کنید : پنجه کفش نباید باریک و تیز باشد. انگشت ها باید راحت باشند و روی هم نروند. توجه کنید انگشت شست به‌اندازه متعادل جا دارد و به آسانی بتواند حرکت کند. کفش نباید آنقدر باز باشد که پاشنه پا زمان راه رفتن از کفش خارج شود.

کفشی با رویه با کیفیت و مناسب تهیه کنید : جنس رویه کفش باید نرم باشد و قابلیت کشسانی داشته باشد. کفش‌های چرمی ‌بهترین ‌جنس رویه هستند. کفش‌هایی با رویه پلاستیکی سبب عرق کردن و ایجاد بوی بد پا می‌شوند.

به کف کفش هم دقت کنید : قسمت خارجی کفی  کفش که با سطح زمین برخورد می کند باید از جنس محکم و مرغوبی باشد و سطح آن هم صاف و لیز نباشد. ناحیه ددونی کفی باید نرم باشد تا پا در آن احساس راحتی کند.

انتخاب کفش مردانه

کفش های پاشنه بلند و بدون پاشنه نپپوشید : کفش های پاشنه کوتاه  صدمه کمتری به پاها وارد می کنند ولی کفش های بدون پاشنه با کفی تخت هم خوب نیستند. خوب است پاشنه کفش کمتر از سه و بیشتر از پنج سانتی‌متر نباشد. مطالعات ‏نشان داده است در مقایسه با کفش های پاشنه کوتاه، کفشی با پاشنه‌ای حدود ۵/۲ سانتیمتر ۲۲ درصد، کفشی با پاشنه پنج سانتیمتر ۵۷ درصد و کفشی که پاشنه هشت سانتیمتری دارد، ۷۶ درصد به دیسک‌های میان مهره‌ای و زانو بیشتر فشار وارد می کند. به علاوه، کفش های پاشنه بلند عضلات پشت ساق پاها را منقبض و فشرده می کند و عملیات خون رسانی در این عضلات را دچار اختلال می کند.

1 دیدگاه در “راهنمای خرید کفش مناسب

  1. رضا گفت:

    ممنون از مطلب مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *